Cestujúci diaľkových autobusových liniek budú mať nové práva

15.02.2011 Celý región

Brusel 15. februára (TASR) - Európsky parlament (EP) dnes schválil nové nariadenia o právach pasažierov v cestnej doprave.
Cestujúci môžu rátať v prípade neuskutočnenia prepravy s adekvátnou peňažnou alebo inou náhradou, pri poškodení batožiny sa bude musieť prepravca zodpovedať až do výšky 1200 eur.

Ide o ďalšiu dimenziu snahy Európskej únie (EÚ) o ochranu spotrebiteľa. Zahŕňa podmienky povinného odškodnenia cestujúcich diaľkových autobusov. Podľa neho by dostali kompenzáciu pasažieri diaľkových liniek (nad 250 kilometrov), ktorých batožina sa zničila alebo poškodila, až do výšky 1200 eur. Cestujúci budú mať nárok na odškodnenie aj v prípade zranenia alebo úmrtia. Horná hranica je v tomto prípade stanovená na 220.000 eur.

V prípade zrušenia dopravy alebo meškania autobusu o viac ako 120 minút budú mať cestujúci možnosť výberu medzi pokračovaním v ceste prípadne presmerovaním bez ďalších dodatočných nákladov, alebo sa takémuto pasažierovi vráti cestovné v plnej výške. Ak prepravca nebude schopný zabezpečiť cestujúcemu náhradnú dopravu, bude mať takto odmietnutý pasažier nárok na 1,5-násobok plnej sumy cestovného.

Prepravca bude povinný poskytnúť cestujúcim občerstvenie v prípade, ak meškanie autobusu prekročí 90 minút. Ak dôjde k prerušeniu cesty, k nehode či meškaniu, ktoré si vyžaduje prenocovanie na mieste, prepravca cestujúcim zabezpečí ubytovanie v hoteli v hodnote maximálne 80 eur na noc a osobu, a to na obdobie nie viac ako dve noci. Táto povinnosť sa nevzťahuje na prípady, keď dôjde k prerušeniu cesty v dôsledku prírodných katastrof alebo extrémnych poveternostných podmienok.

Pokrok sa dosiahol aj v zlepšení prepravy hendikepovaných osôb. S cieľom poskytnúť adekvátnu pomoc zdravotne postihnutým pasažierom, ktorí o ňu požiadajú aspoň 36 hodín pred odchodom, bude personál autobusov odborne zaškolený. V prípade, že dopravca nebude schopný poskytnúť adekvátnu starostlivosť, bude mať zdravotne postihnutý cestujúci právo zobrať si do autobusu sprevádzajúcu osobu, a to bez akýchkoľvek doplatkov k cene svojho lístka.

Text novej legislatívy ihneď vyvolal zmiešané reakcie z tábora frakcie liberálov (ALDE). \"Nie je možné využívať trasu dlhú 250 km v legislatíve, ktorá má platiť pre celú úniu. Len pre začiatok, vnútroštátne linky na Cypre, v Luxembursku a na Malte budú oslobodené z legislatívy, \" reagovala poslankyňa Gesine Meissnerová, ktorá narážala na skutočnosť, že geografické dimenzie a charakteristiky nedovoľujú aplikáciu práva v tejto trojici členských štátov. Poslanci ALDE sa však napokon len zdržali hlasovania a nehlasovali proti návrhu.

Právny predpis pôjde teraz na odsúhlasenie pred členské štáty. Zvyčajne po publikovaní vo Vestníku EÚ plynie 2-ročné obdobie na jej zavedenie do národných legislatív, v tomto prípade však členská krajina môže požiadať o výnimku, po ktorej jej bude plynúť 4-ročné prechodné obdobie. Schválenie nariadenia je poslednou fázou dokončenia legislatívy týkajúcej sa ochrany práv cestujúcich vo všeobecnosti; v minulosti sa už prijali legislatívne zmeny na ošetrenie efektívnejšieho dodržania práv cestujúcich vlakom, loďou i lietadlom.
 

Vyberte región